Gemensam best

Deutsch, Italiano, Nederlands, Norsk, Polski, Suomi, Svenska, all non-English discussions

Moderator: Moderators

Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Gemensam beställning av C2N232I

Post by Bacon »

Jag har varit i kontakt med Marko Mäkelä för att köpa en C2N232I (den förbättrade versionen av C2N232) av honom. Han har 7-8 färdigbyggda och testade och ungefär lika många som byggsats.

Är någon intresserad av en sådan? I så fall kan jag beställa flera och sedan distribuera inom Sverige. På så sätt sparar vi in på porto. Priset är ca 25 Euro/styck, inkl porto. Priset bör alltså bli lägre än så om vi beställer flera.
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Ja, kanske det. Har du kollat på andra svenskspråkiga forum som t.ex. Folkvagnen och förstås Vintage Games? Jag kan höra på det sistnämnda, men jag tror att alla Commodore-användare utom jag redan håller till på Folkvagnen.
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Post by Bacon »

Glömde av Folkvagnen :oops:
Brukar ju hålla till där själv. Ska slänga upp en post där med.
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
Zeela
Vic 20 Enthusiast
Posts: 163
Joined: Thu May 06, 2004 7:00 am

Post by Zeela »

Jo, jag är också kanske intresserad. Vad är det för skillnad med och utan I:et på slutet?

// Z
Check out my humble collection of old 'puters an such
http://www.zeela.se
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Är det inte USB-versionen, till skillnad från gammal serieport? Jag har för mig att han hållit på att utveckla en sådan i alla fall.
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
User avatar
Jeff-20
Denial Founder
Posts: 5759
Joined: Wed Dec 31, 1969 6:00 pm

Post by Jeff-20 »

Doften Exploderar Den Cowboy Bena
High Scores, Links, and Jeff's Basic Games page.
Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Post by Bacon »

Jeff-20 wrote:Doften Exploderar Den Cowboy Bena
:lol:
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
Zeela
Vic 20 Enthusiast
Posts: 163
Joined: Thu May 06, 2004 7:00 am

Post by Zeela »

carlsson wrote:Är det inte USB-versionen, till skillnad från gammal serieport? Jag har för mig att han hållit på att utveckla en sådan i alla fall.
Är de så? Då ska jag ha en!

// Z
Check out my humble collection of old 'puters an such
http://www.zeela.se
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Äsch, jag blandade ihop korten. I betyder IEC, alltså är det ett interface som både går att koppla till bandspelaren och till IEC-utgången.

Förresten är det väl Nicolas Welte som utvecklat C2N232I.
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Post by Bacon »

Stämmer, det finns en IEC-port på den, men firmware och mjukvara med IEC-stöd är inte fullt utvecklat än. I övrigt har den en kraftfullare microcontroller nu (eller om det är en processor; jag är inte så hemma på de prylarna).

Marko Mäkelä har gjort mjukvaran och firmware. Nicolas Welte har utvecklat hårdvaran och låtit producera själva kretskorten men han har levererat dem till Marko för ihopsättning och försäljning.
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Post by Bacon »

Carlsson, jag har skickat ett pm till dig.
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
x1541
Vic 20 Newbie
Posts: 5
Joined: Sun Apr 09, 2006 10:50 am

Post by x1541 »

Ich verstehe nicht viel ausser meinem Namen und dass es um das C2N232I geht :)

Aber letztes Wochenende war Classic Computing in Stuttgart und ich hatte die Platinen dabei:
http://www.c128.net/album/cc2007/CIMG0109.JPG

Auch habe ich ein Gerät aufgebaut:
http://www.c128.net/album/cc2007/CIMG0138.JPG

Hier der ganze Blog Eintrag: http://blog.c128.net/archives/78

Nicolas
Zeela
Vic 20 Enthusiast
Posts: 163
Joined: Thu May 06, 2004 7:00 am

Post by Zeela »

Bacon, nu har jag retat mig på din signatur tillräckligt länge...

Vad fasen står det och hur har du kommit på den?

// Z
Check out my humble collection of old 'puters an such
http://www.zeela.se
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Det fulla citatet lyder ungefär:
Das computermachine ist nicht fuer gefingerpoken und mittengrabben. Ist easy schnappen der springenwerk, blowenfusen und poppencorken mit spitzensparken. Ist nicht fuer gewerken bei das dumpkopfen. Das rubbernecken sichtseeren keepen das cotten-pickenen hands in das pockets muss; relaxen und watchen das blinkenlichten.
Det lär härstamma från en varningstext från 1960-talet, skriven av en tysk ingenjör på NASA (Huntsville, Alabama) som ville förhindra obehöriga att pilla på grejerna, vilket också torde förstås ganska väl av den tysk-engelska blandningen. Faktum är att originaltexten är ännu mer en blandning av de båda språken än den ovan återgivna, tyskifierade versionen.
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Post by Bacon »

Förklaringen som jag har läst är att den är en vidarutveckling av de varningsskyltar på skämttyska som var vanliga på amerikanska industrier under kriget. "Blinkenlichten"-skylten skall ha förekommit i datorrummen på många amerikanska universitet under 50- och 60-talen.

Se the Jargon File.

Har aldrig tidigare hört att det skulle ha varit ett riktigt försök av en tysk att skriva på engelska och det verkar inte heller särskilt troligt. Det låter som en efterhandskonstruktion. Språkfelen är inte sådana som någon tyskspråkig skulle göra utan snarare sådana som en engelskspråkig skulle göra om han vill få det att se ut som en tysk hade skrivit skylten. Om ni förstår vad jag menar :)
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
Post Reply