vic-power? (Swe)

Deutsch, Italiano, Nederlands, Norsk, Polski, Suomi, Svenska, all non-English discussions

Moderator: Moderators

Post Reply
hugsnballoons
Vic 20 Newbie
Posts: 5
Joined: Thu Mar 29, 2007 3:24 am

vic-power? (Swe)

Post by hugsnballoons »

Hallå., hittade en 64'a och skulle prova den med min vic20 adapter., men inget händer,.

Är det inte samma adapter? öppnade 64an för att kolla säkringen, men den var ok. hur är det nu, är det nån i svedala som vet :)

Och i sådanafall, jag behöver en ny adapter. finns det något tips på var jag kan hitta det+ en serielkabel till 1541

tack på förhand, alla

Tomas
Bacon
for breakfast
Posts: 578
Joined: Mon Apr 19, 2004 8:07 am

Post by Bacon »

64:an drar mera ström än VIC 20 så du bör inte använda en VIC-transformator. En ny trafo kan du säkert hitta på eBay eller kanske Tradera. Sen kan det ju vara så att din 64:a är kass. Om det visar sig att det är så, släng den inte! Försök antingen laga den själv eller sälj/skänk den till nån som vill ha den. Flera av chipen i den kan ju fortfarande vara hela (tex SID som är väldigt eftertraktat) och tangentbordet går ju att ha i reserv.

Serikabel finns ofta på eBay. Protovision säljer såna kablar också.
Bacon
-------------------------------------------------------
Das rubbernecken Sichtseeren keepen das cotton-pickenen Hands in die Pockets muss; relaxen und watschen die Blinkenlichten.
hugsnballoons
Vic 20 Newbie
Posts: 5
Joined: Thu Mar 29, 2007 3:24 am

Post by hugsnballoons »

tack! ingen risk att jag slänger den, är på g att skaffa prophet64 med 2 sid option.
Den ser hel ut, så jag provar med att skaffa en trafo..
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Det var en kille i Jönköping-Huskvarna som hade ett blandat paket med bl.a. två C64-II trafos till salu. Jag vet inte om han någonsin lade det på Tradera, men han räknade med att få ganska bra betalt för prylarna.

Jag startade ju en tråd här på forumet för några veckor sedan om man kan göra sin ersättningstrafo, men har inte gjort några praktiska experiment. Annars finns det som sagt Heavy Duty att köpa från Protovision. Kanske lämpligt ihop med Prophet64 om den t.ex. drar extra ström?

En seriekabel går att hitta på många ställen, det är bara en 6-pin DIN som är fullkopplad, alla trådar. Sådana används bl.a. inom videoredigering och så sent som i början av 2000-talet såg jag att Överskottsbolaget (!) hade ett parti sådana kablar. Det gör de inte längre, men de ska varken vara svåra eller speciellt dyra att få tag på, om du inte insisterar att det ska vara en Commodore originalkabel. ;-)
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
hugsnballoons
Vic 20 Newbie
Posts: 5
Joined: Thu Mar 29, 2007 3:24 am

Post by hugsnballoons »

ok,..det verkar som om protovision's heavy duty är ett intressant alternativ då.
...hmm bara den nu är hel :o , men får se om jag kan kolla det med någon jag känner, bara jag vet att det inte SKA funka med min vic20 adpt, så kändes det lite bättre.
bra att veta att inte seriel kabeln är nån raritet heller, men protovision hade den för 4€, vilket är ett rimligt pris :)
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Ska och ska, om du inte har några prylar inkopplade kanske trafon klarar det. Skillnaden ligger i att 5V-linjen på trafon till VIC-20 ger maximalt 1.5A medan nyare (?) trafos till C64 har ett angivet max på 1.7A. Men visst, kan du låna en fungerande trafo kan du avgöra om du lika gärna behöver skaffa en till 64:a.
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
carlsson
Class of '6502
Posts: 5516
Joined: Wed Mar 10, 2004 1:41 am

Post by carlsson »

Hm, 4 Euro = 36 kr. Det var iofs billigt. Kjell & Company har en 6-polig DIN-kabel för 69 kr, men då får man fem meter (!) av den varan. Kanske i längsta laget för en IEC-kabel. Bara kontakterna kostar 12 kr/st.
Anders Carlsson

Image Image Image Image Image
Post Reply